måndag 25 oktober 2010

Noas rum

Här bor Noa.


När Noa skulle få ett eget rum fanns det bara ett alternativ. Vårt kontor fick flytta in i sovrummet och så fick lillebror ta över det minsta rummet i huset. Vi hade fina planer på att tapetsera om rätt så omgående men Noa visade sig ha dolda konstnärsambitioner...som yttrade sig i ohämmat klotter på bla väggar. Tapetseringsplanerna lades på is. Nu har gossen lugnat sig och vi funderar väl på att ta tag i hans och även flickornas rum vad det lider. Jag har grubblat och funderat över hur vi bäst kan utnyttja den lilla ytan. Nåja, här är lite bilder från hans yttepyttelilla rum.

När man står i dörren ser man detta. Sängen (IKEA) har han fått ta över efter Rakel. Den skulle bli vit... Sängkläder och lapptäcke från Gripsholm. Sänghimlen (IKEA) gör att det blir lite mysigt. Vimplarna i taket har jag sytt. Hyllan framför fönstret tjänstgör som Noas byrå. Det har även fungerat som skötbord till alla barnen, och kan alltså "förvandlas" till byrå/hylla (IKEA). På hyllan syns Noas änglatavla av Marie Larsson. Alla barnen har varsin variant. Bilmattan har Noa kul på, så att den inte är så snygg får väl komma i andra hand ;-)

Till vänster om fönstret finns det lite väggutrymme där en tavellist fungerar som bokhylla till de böcker Noa gillar för tillfället. Det bor en liten pirat/superhjälte i gossen, så det måste ju finnas plats utklädningskläder med.

I de här hyllorna stod våra pärmar när rummet tjänstgjorde som kontor. Nu får lite leksaker plats där. Jordgloben fungerar som kvällslampa när Noa skall sova.

Jordgloben stod i Dans pojkrum och klockan från Fischer Price är en av mina gamla favoritleksaker. Roligt att det kan gå i arv och att barnen kan leka med det fortfarande. Kvalitet antar jag...



6 kommentarer:

  1. Hejsvejs. =) Hittade hit och lämnar ett avtryck. Förstår nästan av ett inlägg längre ner att du jobbar på förskola eller liknande? Själv är jag mammaledig just nu, men jobbar annars på en förskola med 42 barn och 6 pedagoger. (En stor avdelning). Är förskollärare.

    Ha en fin kväll, kram Mira

    SvaraRadera
  2. Tack för era besök här hos mig :-) Så glad jag blir av kommentarer!
    / Ulrica

    SvaraRadera
  3. Sv: Testa tekakorna jag bakat idag. Storfavorit hos mina barn. :-)

    SvaraRadera
  4. Fint ni har det, Ica! Inte för att jag trodde nåt annat :)

    Tack för bilderna på Noas rum.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hanna: Det kanske jag gör :-)
    MOE: Tack söta du! Men som sagt vi har mest bara ställt in sakerna i rummet, hoppas vi får till ett fint rum som även blir praktiskt till honom när vi tar tag i barnens rum.
    Kram Ica

    SvaraRadera